dinsdag 6 november 2012

Column ''Geluk'' oktober 2012


                                                                     Geluk


Een prachtige intentie weer. Elke maand als ik mijn column schrijf besef ik hoe fijn het is en bijzonder tegelijk om woorden te geven aan een intentie.
Elke intentie nodigt mij uit om even stil te staan bij de betekenis ervan.
Ik neem mijn tijd daarvoor om te luisteren naar wat het innerlijk met mij doet.


Zo ook nu was het weer een mooie ontdekkingsreis. Ik ging kijken naar wat geluk kwam zeggen, én waar kun je geluk in vinden?
Misschien is dit voor jou ook zo’n moment om eens te zien of te voelen wat ‘geluk’ jou komt zeggen én wat het met jóu doet.

Ik ging dus op zoek naar het fenomeen ‘geluk’. In mijzelf maar ook buiten mijzelf.
“Wat is geluk eigenlijk?” dat was het eerste wat in mij opkwam. Ik wilde dichter bij de kern komen. En hoe dichter ik bij de kern geraakte hoe breder het pad werd van mijn definitie van geluk…

Door de vele beelden die ik toen voor ogen kreeg besefte ik dat geluk niet zomaar iets is… Want hoe breed is de definitie van geluk als je kijkt naar wat geluk voor iemand kan betekenen.

Geluk is een beleving. Het verklaart je dat je iets bijzonders meemaakt. Het is een prikkel die je opdoet door bijvoorbeeld iets van buitenaf te zien of te horen waar je gevoelsmatig door wordt aangeraakt en blij van wordt.

Maar het kan ook een prikkel géven door vanuit jezelf iets aan te gaan. Iets te ondernemen. Een uitdaging bijvoorbeeld. Je grens verleggen. Iets wat spannend is!

Je ervaart iets door iets aan te gaan wat zich uit in blijdschap. Verwondering of een gevoel van overwinning. In sommige gevallen zou je kunnen spreken van een euforisch gevoel dat op haar beurt zorgt voor een intense beleving, waardoor onderlinge uitwisseling ontstaat. Geluk wil je namelijk gráág delen met een ander. Want als je echt blij bent of verrast bent dan zou je het van de daken willen schreeuwen.

Wij kennen allemaal die mooie momenten van geluk. En we weten ook wat het met ons doet. Die momenten van geluk zou je heel graag vast willen houden. Toch is het gevoel van geluk slechts een momentopname. Een sprankeling. Geluk kun je namelijk niet vasthouden. Geluk is er om je even aan te raken, wat je als een bijzondere ervaring beleeft en koestert als iets moois. Hoe mooi is het om geluk te ervaren. Maar geluk zit ook in andere dingen!

Aan de beelden die aan het schrijven van deze column vooraf gingen wil ik ook aandacht geven. Wat ik te zien kreeg was rijkdom, maar ook armoede. Ik zag beelden van blijdschap, maar ook van verdriet. Situaties en omstandigheden. Ik zag het leven en ik zag het overleven…

Geluk ligt niet alleen in wat er op je pad komt. Of in datgene wat je aangaat of aanschaft om je het gevoel te geven van geluk. Geluk ligt ook in hoe je in het leven staat. Waar je geboren bent... Dat je gezond bent. Dat je te eten hebt. Inkomsten hebt om van te leven. Dat je een huis hebt om in te wonen. Een gezin hebt om van elkaar te houden en er voor elkaar te zijn. Ik wil hier eigenlijk mee zeggen dat geluk ervaren niet iets van zelfsprekend is.

Geluk beleef je. Maar eerst in jezelf, anders zou je het niet kunnen voelen. Als je het geluk in jezelf eenmaal hebt ontdekt dan weet je dat geluk voor jou in alles schuilt én in elk moment. Dat de kleinste dingen die op je pad komen zomaar groot kunnen worden door er slechts bewust van te zijn…

Weet voor jezelf hoe rijk je bent als je je hiervan bewust bent.

Liefs en alle geluk…!
Joke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten